05 October 2008

În sala de aşteptare


A devenit deja o tradiţie ca preşedintele să ofere câte o conferinţă de presă atunci când trece prin aeroport. Nici de această dată nu s-a dezis de acest obicei.

Declaraţia de presă
a preşedintelui României, Traian Băsescu,
înaintea participării la reuniunea inaugurală a Forumului Asociaţiilor Româneşti din Spania
(Aeroportul Internaţional Henri Coandă,04 octombrie 2008)

"Bună ziua. Mă deplasez în Spania pentru întâlnirea care are loc la Madrid, organizată de Forumul Asociaţiilor Româneşti din Europa şi America de Nord. Sigur, Forumul şi-a adjudecat un nume extrem de cuprinzător. Acolo vor fi 13 asociaţii şi la forum vor participa 300 de delegaţi. Au fost invitaţi europarlamentari practic din toate partidele - PSD, PD-L, PNL, UDMR. Aş face remarca legată de numărul de asociaţii româneşti. Numărul acestora este foarte mare şi românii sunt fragmentaţi. De aceea, vocea lor în relaţia cu guvernele pe teritoriile cărora ei muncesc nu este suficient de puternică şi obiectivul meu la această întâlnire este să-i stimulez la a se asocia în organizaţii cât mai puternice. După cunoştinţa mea, în Europa sunt câteva zeci de organizaţii. La acest forum participă 13, dar este un lucru bun, este un progres. De aceea, mi se pare extrem de important să dau curs invitaţiei pe care Forumul Asociaţiilor Româneşti din Europa şi America de Nord mi l-au făcut.

Principalul meu mesaj va fi legat de nevoia de unitate a acestor asociaţii la nivelul naţional, spre exemplu în Italia, în Spania, în SUA, dar şi la nivel european, pentru a se constitui într-un puternic partener de dialog, inclusiv pentru Comisia Europeană, nu numai pentru guvernele naţionale. De altfel, acelaşi mesaj l-am avut şi anul trecut şi acum doi ani, la Castellón, tot în Spania, acelaşi mesaj l-am avut şi acum, în Italia, acelaşi mesaj l-am avut către asociaţiile de români şi la cele două vizite din SUA. Dincolo de acest lucru, interesantă mi se pare tematica acestui forum, care se va desfăşura pe parcursul a două zile - duminică şi luni. Câteva elemente tematice, spre exemplu, îmbunătăţirea imaginii românilor din străinătate Este bine că acest lucru frământă chiar asociaţiile de români.

Un alt subiect care va fi în discuţie, şi în delegaţia mea sunt şi oameni care pot da un răspuns competent, este legat de emiterea de documente de identitate în consulat ele noastre. Românii au probleme majore şi pentru emiterea unui certificat de naştere pentru un copil, pentru preschimbarea unui paşaport. Or, lucrurile acestea trebuie discutate, să vedem cât le putem îmbunătăţi. De asemenea, un alt subiect este legat de implicarea asociaţiilor româneşti în programul "Întoarcerea acasă". Este un lucru bun şi trebuie să stimulăm implicarea asociaţiilor româneşti din Europa, cel puţin, pentru ca acest proces să fie sprijinit de ei.

Un alt subiect, de data aceasta delicat, dreptul la vot, prin noua Lege electorală. Românii aflaţi în străinătate la muncă au primit o limitare drastică a dreptului de exercitare a votului datorită mecanismului nou introdus, care nu are suficientă flexibilitate pentru a-i lăsa pe românii aflaţi în străinătate să îşi manifeste dreptul la vot, sunt cetăţeni români, dar probabil pentru alegerile următoare.

Şi, nu în ultimul rând, asistenţa consulară acordată de statul român cetăţenilor săi aflaţi în dificultate este un alt subiect. M-aş bucura mult dacă europarlamentarii, care au fost invitaţi, europarlamentari din toate partidele, ar răspunde invitaţiei forumului, după părerea mea sau cel puţin în timpul mandatului meu, este cea mai mare manifestare a românilor în încercarea lor de a se unifica într-un fel sau altul. Repet, sunt şi multe alte asociaţii, care nu au dat curs invitaţiei, dar trebuie stimulat procesul de asociere a asociaţiilor românilor aflaţi în străinătate.

Cred că în cursul vizitei vor fi importante şi întâlnirile pe care le voi avea cu administraţia locală. La fel cum am făcut-o şi în vizitele anterioare, ori de câte ori am vizitat comunităţi de români, am avut întâlniri cu administraţiile locale, pentru că ele, alături de biserici, sunt cele care pot strânge în jurul lor românii şi le pot rezolva problemele. De aceea, mi se par importante şi întâlnirile cu administraţia locală. Nu în ultimul rând, voi avea şi trei vizite la trei biserici, toate biserici unde merg cetăţeni români, voi avea o scurtă vizită la o biserică ortodoxă, o scurtă vizită la o biserică adventistă şi la o a treia biserică, o biserică penticostală, toate biserici în care cetăţenii români vin la slujbă. Practic, vizita atinge cei doi piloni în jurul cărora se pot concentra comunităţile de români şi unde îşi pot manifesta apartenenţa la comunitate, la comunitatea românilor, biserică şi administraţie locală. Acesta este motivul vizitei.

Aş vrea să fac o precizare foarte limpede, pentru a preveni orice speculaţii. Nu sunt invitat în calitate de persoană privată, ci invitaţia a fost adresată preşedintelui României, pentru cei care se pregătesc să se întrebe de ce, unde, cu ce avion, cu ce bani, ş.a.m.d. De altfel, pentru cei care sunt frământaţi de chestiunea aceasta, nu există nicio variantă în care preşedintele României să nu fie în serviciu, nici măcar în vizite private. Vă mulţumesc mult. Deci, aş vrea să ştiţi că nu este o vizită de stat sau o vizită oficială, ci pur şi simplu răspund invitaţiei românilor din Spania şi acestei asociaţii, care face un efort meritoriu de a strânge românii din Europa sub o cupolă. Probabil că, asociarea românilor este într-un proces care va dura mult timp. În niciun caz nu eu voi fi cel care să spună sub ce cupolă să se întrunească românii, dar aceasta este o concentrare importantă şi recomandarea mea va fi să încerce toate asociaţiile să-şi construiască un postament comun, la un moment dat, pentru dialogul cu Comisia Europeană.

Vă mulţumesc mult, vă doresc un week-end plăcut!”

Departamentul de Comunicare Publică
04 Octombrie 2008 (http://www.presidency.ro)

No comments:

© Gheorghe Florescu, 2008 Acest site este un pamflet politic şi, uneori, cultural, trebuie deci tratat ca atare.