09 December 2008

Stupefiaţi la UDMR



REALITATEA.NET - Marko Bela

UDMR - conferinţă de presă Marko Bela - 09 Decembrie 2008 13:18

udmr_conferinta_markobela_09122008Marko Bela: Bună ziua şi vă mulţumesc că aţi venit la invitaţia noastră la această conferinţă de presă ad hoc de fapt, fiindcă astăzi mai mulţi colegi ai dumneavoastră ne-au cerut poziţia în legătură cu o eventuală coaliţie guvernamentală, inclusiv sau în primul rând în legătură cu poziţia adoptată de PSD privind colaborarea sau necolaborarea cu UDMR şi am căzut de cuviinţă să vă invit pe dumneavoastră aici, la sediul nostru, şi să vă fac o declaraţie în legătură cu opinia UDMR. În primul rând trebuie să constat că foarte mulţi din politica românească concep o participare într-o coaliţie guvernamentală în acest moment ca o favoare. Noi nu putem aborda astfel problema guvernării şi nu putem aborda astfel prezenţa într-o coaliţie guvernamentală care în viitorul apropiat trebuie să acţioneze solidar pentru rezolvarea unor probleme majore create în primul rând de criza economică. Pentru noi participarea într-un Guvern în acest moment sau într-o coaliţie guvernamentală în România înseamnă asumarea răspunderii pentru o serie de măsuri importante pe care va trebui să le luăm. Înseamnă asumarea răspunderii în privinţa rezolvării problemelor legate de criza economică şi în acelaşi timp asumarea răspunderii pentru continuarea reformei într-o serie de domenii majore: învăţământ, sănătate, dezvoltare regională şi infrastructurală, descentralizare. Şi în acelaşi timp pentru UDMR prezenţa într-o coaliţie guvernamentală înseamnă asumarea răspunderii pentru continuarea rezolvării problemelor legate de relaţiile interetnice şi la urma urmei pentru continuarea reconcilierii interetnice în România. Deci pentru noi în primul rând şi înainte de toate participarea într-o coaliţie guvernamentală înseamnă răspudnere şi înseamnă responsabilitate. Noi am fost mandataţi de cei 440 de mii de votanţi, de fapt de către 1 milion 500 de mii de maghiari care trăiesc în România să acţionăm cu această responsabilitate şi cu această răspundere pentru continuare a reformei începută în România ca să acţionăm pentru realizarea programului nostru electoral şi să încercăm să continuăm activitatea de guvernare fiindcă acesta este instrumentul cel mai eficient în interesul realizării acestor deziderate. UDMR doreşte să acţioneze în continuare în sensul realizării acestor scopuri. Bineînţeles că Guvernul şi prezenţa într-o coaliţie guvernamentală este un instrument, aşa cum am spus, eficient în acest sens, în timp ce într-o anumită abordare opoziţia într-un astfel de moment şi într-o astfel de perioadă bineînţeles că înseamnă mai puţine compromisuri şi eventual înseamnă că o situaţie mai confortabilă când ţara este în situaţie de criză. Noi nu dorim să ne asumăm o astfel de situaţie foarte confortabilă, bineînţeles, dar nici nu dorim să fim într-o coaliţie guvernamentală de dragul puterii sau de dragul guvernării, numai dacă vom avea parteneri consecvenţi cu care vom putea să realizăm împreună un program comun de guvernare şi nu dorim să guvernăm, bineînţeles, decât pe bază de parteneriat şi pe bază de reciprocitate într-o coaliţie unde toţi participanţii sunt parteneri egali în mod firesc şi unde toţi participanţii acţionează pe bază de reciprocitate. Trebuie să vă spun că apreciem din acest punct de vedere atitudinea şi abordarea PD-L. Apreciem concluziile discuţiilor avute cu acest partid fiindcă am reuşit să ajungem la consens în legătură cu o serie de probleme majore. Am reuşit să identificăm o serie de priorităţi care sunt importante, atât pentru PD-L, cât şi pentru UDMR, şi în acelaşi timp, bineînţeles, aş vrea să subliniez că această colaborare este posibilă. Deci cu PD-L este posibilă şi prin faptul că facem parte din aceeaşi familie politică europeană, Partidul Popular European. În acelaşi timp am aflat şi noi, cu stupefacţie trebuie să vă spun, decizia PSD că nu ar dori sau nu vor să colaboreze cu UDMR într-o coaliţie guvernamentală după ce, de acum câteva zile, PSD, domnul preşedinte al acestui partid ne-a solicitat de mai multe ori o colaborare cât mai strânsă şi ne-au propus de mai multe ori o prezenţă în aceeaşi coaliţie şi guvernare comună cu acest partid. Trebuie să constat că prin această decizie PSD probabil că doreşte să îşi asume electoratul sau ideile exprimate de PRM, neobservând că acest partid nu a fost votat în cursul alegerilor şi că acest partid nu a câştigat alegerile nici în Transilvania în legătură cu care colegii noştri din PSD fac referiri, că ei ar solicita o necolaborare cu UDMR. Nu cred că cineva în Parlamentul României în acest moment ar trebui să îşi asume retorica, ideile, principiile exprimate de PRM. Nu cred că în acest moment care ne solicită în primul rând solidaritatea, inclusiv o solidaritate şi o colaborare între români şi maghiari, cineva ar trebui să sacrifice pe considerente politicianiste ceea ce am dobândit până acum în domeniul relaţiilor inter-etnice şi ceea ce am făcut până acum pe calea reconcilierii interetnice. UDMR doreşte să acţioneze în continuare conform acestei idei de reconciliere inter-etnică. Avem mandat de la electoratul nostru pentru a încerca să realizăm aceste deziderate, pe de o parte de interes general, pe de altă parte legate de relaţiile inter-etnice cu instrumentele cele mai eficiente şi cu partenerii care sunt capabili să înţeleagă acest interes comun, al tuturor acre trăiesc în România.

Reporter: Aţi fost aseară la Palatul Cotroceni la consultări. Cum a văzut Traian Băsescu această cristalizare a unei eventuale coaliţii PD-L-PSD-UDMR?

Marko Bela: Deci cu ocazia consultărilor nu am discutat despre eventualele formule de coaliţie. Nici tangenţial nu s-au trasat aceste formule. Dar trebuie să vă spun că eu am discutat cu domnul preşedinte Traian Băsescu de mai multe ori prin telefon. Am avut ocazia zilele trecute să îl întâlnesc şi personal, separat cu domnia sa, aşa cum am discuttat şi cu conducerea PD-L. Şi de aceea am şi spus că apreciez poziţia preşedintelui şi apreciez poziţia PD-L în ceea ce priveşte intenţia de a avea o colaborare în cazul unei coaliţii guvernamentale între PD-L şi UDMR, pe de o parte şi pe baze doctrinare, fiindcă facem parte, aşa cum am spus, din aceeaşi familie politică, din Partidul Popular European. Dar eu cred că atunci când vorbim de UDMR trebuie să ne referim şi la cealaltă latură a acestei organizaţii, deci nu la cea doctrinară, ci la faptul că noi reprezentăm o comunitate etnică extrem de importantă din România.

Reporter: Aţi stabilit negocieri până acum cu vreun partid?

Marko Bela: Cu PD-L probabil că ne vom întâlni deja astăzi sau eventual mâine, dar mai probabil astăzi.

Reporter: Şi cu PSD?

Marko Bela: Nu am stabilit nici o întâlnire. Deci colegii din PSD trebuie să vadă ce vor în continuare şi cum abordează problema relaţiilor cu UDMR. Eu v-am spus că nu vreau să declanşez o polemică sau nu vreau să declanşez un fel de război politic în acest moment cu PSD. Acest lucru nu ar fi benefic nimănui. Nu ar fi benefic nimănui. Avem o urgenţă şi anume: trebuie să facem o coaliţie. Trebuie să se facă o coaliţie şi trebuie să se facă un Guvern. Acesta este interesul comun. Dar în acelaşi timp trebuie să răspundem la această decizie, după părerea mea, extrem de nechibzuită şi care deloc nu foloseşte nimănui la urma urmei. Părerea mea, nici Partidului Social Democrat nu foloseşte, care nu a reuşit să-şi motiveze această decizie decât cu ideea că eventual am fi prea mulţi într-o coaliţie guvernamentală şi că eventual ar fi mai bine cu mai puţini. Nu e nici o problemă. Deci UDMR poate să-şi reprezinte program foarte consecvent şi în opoziţie. Deci noi nu vrem să fim cu orice preţ într-o coaliţie guvernamentală. Dar am considerat că continuarea dialogului inter-etnic şi la nivel guvernamental ar fi spre folosul întregii societăţi în anii care vin. Dar acest lucru trebuie judecat de toată lumea şi fiecare trebuie să-şi facă propriile analize în acest sens.

Reporter: Ce aţi discutat cu preşedintele Traian Băsescu aseară? Aţi spus că despre cristalizarea acestei coaliţii nu s-a discutat. Atunci despre ce?

Marko Bela: Dar eu creed că presa a fost informată. Deci am încercat să stabilim, preşedintele ne-a cerut să stabilim o agendă, un calendar al zilelor următoare şi astfel am ajuns la concluzia că mâine, deci miercuri, s-ar putea anunţa deja numele primului ministru desemnat, fiindcă putem să ne încadrăm în cele 10 zile care urmează după aceea până la constituirea Guvernului. În acest scop preşedintele a rugat partidele prezente să accelereze, să continue negocierile astăzi şi mâine pentru a ajunge cât mai repede la anumite concluzii. Dar oricum, concluzia principală a fost aceasta, că mâine, miercuri, se poate anunţa deja persoana primului ministru.

Reporter: Cu cei de la PD-L aţi vorbit astăzi?

Marko Bela: Am vorbit prin telefon, bineînţeles, şi am convenit să ne întâlnim. Probabil după-masă. Ei au în acest moment o altă întâlnire şi după aceea să ne întâlnim.

Reporter: Cu PSD-ul?

Marko Bela: Păi aşa cum ştiţi şi dumneavoastră.

Reporter: Aţi tot susţinut varianta colaborării PD-L-PNL-UDMR. În discuţiile de aseară în ce măsură domnul Tăriceanu s-a arătat dispus să continue...

Marko Bela: Deci vedeţi care e diferenţa între un partid mic, dar cu experienţă politică şi cu pregătire politică, şi un partid mare ca şi PSD, dar fără pregătirea politică necesară. Noi ce am spus? Eu recunosc acest lucru. Am spus tot timpul că am dori o coaliţie PD-L-PNL-UDMR. Dar nu excludem nici alte variante. Deci după părerea mea a fost o formulă clară. Avem o anumită preferinţă, dar dacă nu se poate atunci putem concepe şi alte formule. Colegii din PSD ce au decis? Nu, nicicum, în nici un fel de condiţii cu UDMR. Puteau să spună şi ei, aşa cum am spus şi noi, recunosc acest lucru, că nu ar dori, nu ar vrea, nu ar prefera, dar dacă nu se poate altfel atunci e şi aceasta o posibilă formulă. În politică cam aşa abordezi lucrurile atunci când ştii foarte bine că orice coaliţie este rezultatul unui compromis. Dar eu nu vreau să dau o lecţie sau lecţii colegilor mei din PSD. Pur şi simplu am vrut să subliniez diferenţa abordării şi formulelor exprimate de UDMR şi exprimate de colegii noştri din PSD. Nici noi nu am avut PSD ca o preferinţă în ceea ce priveşte eventualele coaliţii, dar am spus că se poate şi aşa.

Reporter: Vă mai corelaţi mişcările cu ale domnului Tăriceanu?

Marko Bela: Nu ne-am consultat zilele acestea. Vă mulţumesc.

(Prin Monitoring Media: Antena 3, Ora: 12:33)

No comments:

© Gheorghe Florescu, 2008 Acest site este un pamflet politic şi, uneori, cultural, trebuie deci tratat ca atare.