31 August 2009

Un alt fel de discurs, "Crin pentru Tineri"


Stăteam în cumpănă dacă să pun acest post. M-am lăsat convins când am văzut că un candidat pentru funcţia prezidenţială îl citează pe Tudor Chirilă...

http://crinantonescu.ro/UserFiles/Image/crin%20pentru%20tineri_1.JPG

Discursul sustinut de Crin Antonescu cu ocazia evenimentului ”Crin pentru Tineri”
"Eu am fost întrebat de multe ori, și pe drept cuvânt, ce vreau să aduc, sau ce pot să aduc nou ca președinte al României. Și vă spun încă o dată aici dumneavoastră, tuturor celor care pun această întrebare că vreau și pot să aduc nou, un lucru foarte vechi, aproape uitat și anume normalitatea. Vreau să fac împreună cu voi o campanie simplă și sinceră, în urma căreia românii să poată alege președinte un om normal, simplu și sincer."

Dragi prieteni,


Vă mulțumesc celor din echipa lui Crin pentru șansa de a fi coechipier cu voi. Eu fac politică si candidez acum la Președinția României pentru a fi coechipier cu voi, cu cei de vârsta voastră, cu cei care asemenea vouă au speranțe, așteptări și nevoi. Dorința mea în politică este ca generația voastră să nu mai trăiască deziluziile și eșecurile generației mele. Și dorința și obligația mea în politică este să fiu alături de voi în încercarea ca speranțele generației voastre să se împlinească. România se naște din nou și din nou cu fiecare generație. Și durerea generației mele și a celorlalte generații îmbătrânite în eșec, contemplând înfrângerea în încercarea de a avea o altă Românie, e toată, astăzi, alături de voi.


Azi, contrar obiceiului meu, care nu este de a cita din discursurile politice voi cita, voi cita din trei oameni. Primul este Eminescu și Eminescu spunea, copleșitor, „în fiecare om o lume își face încercarea". Parafrazând, în fiecare generație, România încearcă din nou și din nou și odată și odată trăim cu credința că va reuși. Să dea Dumnezeu să pot să vă ajut, coechipier al vostru, ca prin generația voastră, în fine, România să reușească.


Acum mulți ani, multe decenii chiar, JF Kennedy spunea un lucru care a intrat în istorie: Nu vă întrebați ce poate face America pentru voi, le spunea el americanilor, ci ce puteți face voi pentru America.


Astăzi știm sau încercăm să așezăm în mintea noastră și în acțiunea noastră ce puteți face voi pentru România, dar, din nefericire, mai știm ce poate face România de azi, România oficială, pentru voi. Si răspunsul prieteni e fără milă: Nimic. Un tânăr are nevoie și vrea, înainte de toate, cunoaștere, educație, cultură și România de azi, România oficială promovează, face politică de stat din incultură, din impostură, din vulgaritate. Un tânăr dorește, în mod natural, competiție, dorește să se afirme și România oficială de azi îi spune fiecăruia dintre voi „Intră într-o gașcă sau pleacă!". Si asta se întâmplă, din păcate, cu cei mai mulți intră într-o gașcă sau pleacă. 60% dintre voi, 60% din tinerii României vor astăzi să plece dintr-o țară care nu este în stare să fie a lor.


Un tânăr vrea cinste, corectitudine. Are încă simțul dreptății pe care i l-a dat Dumnezeu, i l-au dat cei șapte ani de acasă și i l-au dat acele învățături care sub presiunea și apăsarea a ceea ce vedem că se întâmplă oficial circulă încă între oamenii sănătoși din România și vede clar că rețeta reușitei în România oficială de azi e minciuna, șmecheria și trădarea. Minte când trebuie, șmecherește pe cine poți și trădează cu folos. Asta vă învață România oficială de azi.


Impotriva acestor lucruri trebuie să facem noi, dacă putem, ceva. Si eu îl voi cita pe un al doilea om extraordinar care a fost mereu tânăr, care a trăit tânăr și, din nefericire, a și murit tânăr. Si mă gândesc la marele istoric Vasile Pârvan care, în 1919, după un război care secase de puteri tineretul României, le spunea acelor tineri, aflați încă în viață: „Faceți-vă viața lumină! Refuzați să fiți întunecați și practici!". Pârvan spunea atuncți practici, nu în sensul firesc, ci în sensul în care azi în România s-a așezat cultul șmecheriei.


E o luptă pe care nu are cine s-o dea în locul vostru. E o luptă pe care trebuie s-o dăm toți cei care încă ne frământăm, cum spunea Mircea Diaconu, cei cărora încă ne pasă.


Eu nu vă dau sfaturi dar, în fine, voi cita încă o dată. Voi cita niște cuvinte ale unui om care este în viață, e aproape de vârsta dumneavoastră și a scris un text admirabil. E vorba de Tudor Chirilă. Ii cer voie de aici ca să-l citez și îmi îngădui s-o fac pentru că un text public e un bun public. Tudor Chirilă, într-o scrisoare adresată liceenilor, celor apropiați de vârsta voastră, spune cuvinte mai frumoase decât aș putea găsi eu și mai adevărate, pe care aș vrea ca orice tânăr al României să le audă, să le gândească și să le trăiască.


Citez din Tudor Chirilă: „Nu vă gândiți la furat. E calea cea mai simplă. Stiu că ați aflat că așa te îmbogățești. Stiți voi ceva despre TVA și cum ai putea să-l furi, dar nu vă este foarte clar. Nu acesta este drumul. Cu cât se va fura mai mult, cu atât se va construi mai puțin, iar copiii copiilor voștri vor moșteni un imperiu de cenușă. Sunteți tineri și totuși nu aveți habar ce înseamnă un București în care se circulă normal. Dacă voi habar n-aveți și dacă ei continuă să fure, gândiți-vă la copiii voștri, altfel nu-i nicio șansă. Citiți, citiți mult. Citiți tot ce vă pică în mână. Nu-i mai ascultați doar pe profesori, citiți orice, fără discernământ, nimic nu e mai important ca lectura acum, apoi, căutați-vă între voi. Vedeți care citiți aceleași lucruri și înhăitați-vă. Numai în haita de oameni deștepți o să reușiți. Unul singur dintre voi va fi mâncat, zece însă s-ar putea să reușiți. Gândiți-vă de pe acum să-i înlocuiți. Timpul lor trebuie să se termine, trebuie să îi dominați, dar nu cu gândul că veți fura mai mult ca ei. Asta e calea simplă care vă sufocă moștenitorii. Ce o să faceți cu milioanele într-un oraș mort? Ce-o să cumpărați cu banii grămezi? La ce-ți folosește un Lamborghini când nu ai o autostradă? De ce să ai o vilă într-un cartier sufocat de inundații". Închei aici citatul și îi mulțumesc lui Tudor Chirilă, un tânăr din ziua de azi, pentru că gândește așa și pentru că rostește aceste lucruri.


Eu nu am sfat mai bun să vă dau și nu am lucruri mai frumoase la care vă chem. Sunteți, dincolo de toate lucrurile frumoase de care am vorbit, oameni care învățați încă într-o școală, unii dintre voi poate sunteți încă angajați, alții vă doriți o slujbă. N-aveți încă cei mai mulți, și nu au cei mai mulți tineri din România, o slujbă și nu au o casă. Dar vestea proastă e că deja sunteți datori. Sunteți deja datori, exact cu 2000 de euro fiecare. Pe care, în urma faptului că România de azi e pustiită de oameni care ne spun că guvernează și fac altceva, îi veți plăti dumneavoastră, îi vom plăti noi, părinții dumneavoastră, îi vor plăti, mă tem, și copiii dumneavoastră. România nu e doar prost guvernată. România nu are doar un președinte rău. Adevărul pe care trebuie sa-l privim în față este că România nu are, de fapt, președinte. România nu are, de fapt, guvern. La președinție nu e nimeni. La guvern nu e nimeni. Președintele e absent. Avem de-a face cu un om care a primit mandatul de președinte și, azi, nu e decât căpetenia uneia dintre cele două bande mari care-și dispută ce a mai rămas din România.


Împotriva tuturor acestor lucruri trebuie să ne unim eforturile și trebuie să credem că se poate face ceva. Eu cred că se poate ceva și cred că se poate altfel. Eu am văzut ceea ce Varujan Vosganian, din generația mea, cu care am împărtășit speranțe și deziluzii, a evocat aici. Eu i-am văzut pe cei de-o vârstă cu voi acum murind și de atunci nu cred că pot să trăiesc în România fără a încerca să împlinesc ceva atât cât trăiesc din lucrurile pentru care au murit ei.


Vă rog să o faceți. Vă rog să credeți că se poate. Vă rog să credeți că jocurile nu sunt făcute. Vă rog să credeți în România asta și în viața asta că răul are leac, că există întotdeauna în fața răului un bine, că nu putem să ne transformăm într-o țară de șmecheri din simplul motiv căci șmecherilor le mai trebuie întotdeauna ceva. Le trebuie fraieri. Și nu putem ca românii cinstiți din această țară să fie mereu, din generație în generație, fraieri.


Eu am fost întrebat de multe ori, și pe drept cuvânt, ce vreau să aduc, sau ce pot să aduc nou ca președinte al României. Și vă spun încă o dată aici dumneavoastră, tuturor celor care pun această întrebare că vreau și pot să aduc nou, un lucru foarte vechi, aproape uitat și anume normalitatea. Vreau să fac împreună cu voi o campanie simplă și sinceră, în urma căreia românii să poată alege președinte un om normal, simplu și sincer.


Am un proiect, avem soluții și le vom propune. Dar singura promisiune, de care știu că mă pot achita integral, și pe care o fac tuturor românilor, este că nu voi trăda niciodată pe nimeni. Nu am trădat și nu voi trăda niciodată pe nimeni. România e mușcată de boala trădării: trădarea principiilor, trădarea promisiunilor, trădarea continuă a cetățenilor de către cei care ar trebui să-i reprezinte.


Ca român, ca liberal, ca om politic, am fost trădat major de două ori în ultimii 5 ani. Întâi de toate atunci când partenerul nostru pentru a schimba România, Traian Băsescu, ne-a pretins să dăm familiei Băsescu partidul înființat acum 150 de ani de familia Brătianu. Am refuzat și cred că nu am greșit. Am refuzat și cred că cel mai bun lucru, pe care noi ca liberali l-am făcut în ultimii cinci ani, e chiar acesta. Am arătat că nu orice poate fi înghițit în această țară în care cei care sunt la putere își închipuie că pot face orice.


În al doilea rând am fost trădat, o dată cu milioanele de oameni care au votat atunci alianța noastră și pe Traian Băsescu, am fost trădat atunci când foștii noștri parteneri s-au așezat la masă tocmai cu sistemul ticăloșit, l-au perfecționat și l-au dezvoltat.


Eu plec în această luptă, nu pentru Partidul Național Liberal. Am nevoie și exprim valorile, gândurile și
aspirațiile Partidului Național Liberal. Dar plec în această luptă și vă chem în această luptă și mă chemați, sper, în această luptă, pentru ceva mai mult, pentru România, pentru toți cetățenii României indiferent de opțiunea lor politică. În această toamnă, prieteni, veți lupta , nu pentru PNL, nu pentru Crin Antonescu, ci pentru o România normală, pentru o Românie cu un stat și cu instituții în care să existe oameni care să-i servească pe cetățeni pentru ca cetățenii României, voi în primul rând, să puteți reîncepe să respectați instituțiile statului pentru că ele vă reprezintă.


Nu avem de ales în această toamnă doar între oameni. Nu ne permitem luxul de a alege între ideologii. În această toamnă, România va trebui să aleagă între boală și vindecare, între șmecherie și cinste, între un guvern care-i fură pe cetățenii săi și un guvern care să-i servească.


Vă rog din suflet nu uitați aceste două lucruri pe care toți compatrioții noștri trebuie să le înțeleagă. Jocurile nu sunt făcute, boala are leac.


Dacă România mea, despre care am vorbit și voi vorbi în tot timpul acestei campanii și în tot timpul vieții mele politice, e și România voastră, apărați-o. În această toamnă se dă bătălia generației voastre pentru ea.


Vă mulțumesc pentru șansa de a vă fi alături.


Stă în puterea noastră să schimbăm puterea lor.

http://crinantonescu.ro/UserFiles/Image/crin%20pentru%20tineri_3.JPG

(sursa: http://crinantonescu.ro/Blog/CrinAntonescu.html)

13 comments:

ion adrian said...

Biblio, tu crezi in discursurile lustragiilor lui Patriciu?
Indiferent cata retorica ar contine ele.

Bibliotecaru said...

Dacă nu aş crede în schimbarea omului în bine, nu aş avea ce face pe net... Sper ca transformarea umană să fie înspre bine, altfel nu mai are nici un rost viaţa.

ion adrian said...

Succes! :)
Sau pote bafta! :)

Ovidiu said...

Unde eshti tu, Tepes Doamne
Ca punand mana pe ei
Sa-i impartzi in doua cete:
De banditzi shi de mishei;
Shi in doua temnitzi large
Cu de-a sila sa-i aduni
Sa dai foc la puscarie si la casa de nebuni !!!

Ovidiu said...

Cei ca voi n-ar trebui sa se inspire din vama, ci din voma.... astfel de politica ma lasa rece... mai avem pretentzii sa ieshim din criZa? pai cum sa facem asta cand insashi criza ne conduce? sunt atatzia cei care stau in fotoliile acelea pufoase motzaind sau citind un ziar de scandal, cu un laptop in fatza, ridicand alene genele batrane shi plictisite.... comunismul s-a dus, dar comunishtii au ramas; e "aceeashi Marie, dar cu alta palarie"

Bibliotecaru said...

@ Ovidiu
Cine sunt acei "voi", cine sunt comuniştii?

ion adrian said...

ion adrian Says:

September 2nd, 2009 at 11:25 am
Spune adineaori dl Crin Antonescu: Diversiunea in care joaca acum dnul Catarama il priveste sau cam asa ceva . Esential este cuvantul diversiune si recunoasterea ei de catre liderul actual al PNL…
Eu cred ca tot ce a spus Catarama despre PNL si politica in romania este adevarat si presupun ca nu degeaba avenit el la TV, evident ca este in cadrul unei diversiuni e mine citita dar deocamdata ma abtin de la comentarii suplimentare. Ca Crin a inteles ca este o diversiune este clar dar nu stiu daca i-a descalcit si itele sau poate ca este si el un pion in respectiva diversiune

ion adrian said...

Biblio,
ii gasesti descrisi pe scurt alaturi de fratii lor de cruce cu care prin pactu R-B au deschis cel de al doilea razboi mondial in articolul lui Volo T.

http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/866090/SENATUL-EVZ-Memoria-si-condamnarea-totalitarismului-despre-comunism-si-nazism-I/


Citez propozitia esentiala identica cu ce cred si eu in contradictie cu Kgb-istul Putin:

Vladimir Tismaneanu: “Au trecut aşadar şapte decenii de la Pactul Molotov - Ribbentrop, premisa declanşării, la 1 septembrie 1939, a celui de-al II-lea Război Mondial.”

Bibliotecaru said...

Cât timp nu este o minciună, adică cât timp domnul Cataramă nu a spus un discurs prefabricat ci chiar gândeşte cele ce le-a spus, nici nu contează dacă este sau nu o diversiune.

Bibliotecaru said...

@ ion adrian
Eu mă interesam relativ la cine crede domnul Ovidiu că ar fi comuniştii, ca persoană şi nu ca arhetip.

ion adrian said...

Desigur ca adevarul este important si este bine ca si doar am spus asta ca prin spusele lui c avem o dovada clara ptr tot ce stiam si noi deja dar este importanta diversiunea in alt plan in cel al intentiilor politice si deci ma intereseaza si aceea destul de mult, mai ales ca una din tehnicile care credibilizeaza si intaresc o diversiune este rostirea anterioara a unor adevaruri importante si chiar nerecunoscute dar desigur care nu au nici-o legatura de tip cauza -efect cu diversiunea decat cel mult ptr a mai confirma odata in plan general, respectivele adevaruri importante enuntate ca preambul
Si deci fata de importanta zicerilor lui C.banuiesc ca si diversiunea este pe masura.
Eu o stiu dar toate la timpul lor.

Si fi linistit ce gandeste Catarama gandesc ca si noi toti politicienii dar fiind inca activi se feresc sa recunoasca. Catarama isi permite si poate astfel deveni un vector util dlui Patriciu.

Ovidiu said...

Bibliotecarule, scuza-ma.... am fost exagerat de sincer intr-un moment de reverie....
Sincer, totul a plecat de la citatul lui Crin Antonescu din Vama Veche.... in fine.... scuze daca am ofensat pe cineva...

Bibliotecaru said...

Nu aţi ofensat pe nimeni, eram doar nedumerit. Este de preferat să fiţi sincer.

Şi pe mine m-a uimit acel citat, apoi l-am pus pe seama faptului că domnul Crin Antonescu a fost în tinereţe un iubitor de rock. Interesant este că şi Tudor Chirilă a fost surprins că i s-au folosit vorbele dar şi supărat că este astfel implicat în politică.

Pe mine mă uimeşte însă ceva şi mai tare, stilul propagandistic care începe să lovească în lumea, hai să-i zic mai pe larg, divertismentului (prima tentaţie ar fi fost cultură). Şi nu pot să nu mă gândesc la ceremonia de investire a lui Obama unde au fost zeci de nume grele din lumea muzicii pe scenă... Mie nu mi se pare a fi ceva firesc.

© Gheorghe Florescu, 2008 Acest site este un pamflet politic şi, uneori, cultural, trebuie deci tratat ca atare.