26 September 2008

Un om politic neobişnuit


Domnul Theodor Stolojan întotdeauna mi s-a părut un om politic care face politică împotriva voinţei sale. Nu este vorba despre o nehotărâre sau de o lipsă de abilitate, ci de ce va mai grav, parcă nu vrea să se murdărească intrând cu trup şi suflet în politică. Teoretic domnia sa ar putea genera un nou tip de politică, unul mai curat, practic însă devine o banală buturugă mică mutată de dl. Traian Băsescu în drumul contracandidaţilor politici. Domnul Stolojan este un om pe care îl poţi critica dar pe care nu te poţi supăra cu adevărat, acest lucru îl face deosebit de periculos din punct de vedere politic. A fost un premier bun pentru acea perioadă, cu puţin efort, cu o perioadă de linişte, ar fi putut fi un premier bun în locul domnului Tăriceanu. Personal nu cred că Theodor Stolojan poate susţine un Guvern în actuala criză politică, şi iar nu cred că poate gestiona un război de asemenea intensitate. Chiar domnul Stolojan însuşi oferă argumente pentru utilizarea domniei sale într-un spaţiu mai ferit, cum este cel de euro-parlamentar.


"Ediţie specială" invitat: Theodor Stolojan
Vineri, 26 Septembrie 2008 10:37

Mihai Constantin: Bun găsit doamnelor şi domnilor! Continuăm seria de prezentare a liderilor politici nominalizaţi de partidele lor drept candidaţi la funcţia de prim-ministru. Asta înseamnă că partidele în cauză consideră că au şanse să câştige alegerile parlamentare din 30 noiembrie şi în consecinţă că vor fi în măsură să-i propună preşedintelui Traian Băsescu pe şeful viitorului Executiv. I-aţi putut vedea deja în seria de ediţii speciale a TVR pe Mircea Geoană din partea PSD şi pe Călin Popescu Tăriceanu din partea PNL. În această seară, invitatul nostru este Theodor Stolojan, prim-vicepreşedinte al PD-L. Bună seara! Bine aţi venit!

Theodor Stolojan: Bună seara şi vă mulţumesc pentru invitaţie!

Mihai Constantin: Am să încep cu ceea ce la o primă vedere vă diferenţiază de ceilalţi candidaţi pe care i-am pomenit mai devreme. Dumneavoastră nu sunteţi preşedintele partidului care vă propune la funcţia de prim-ministru şi mai ales, o altă diferenţă mai importantă, nu candidaţi pe 30 noiembrie pentru un loc în Parlamentul României. Din această postură, cum vă veţi implica în campania electorală?

Theodor Stolojan: Păi haideţi să ne înţelegem, şi domnul Tăriceanu, şi domnul Geoană sunt foarte interesaţi de cariera lor de oameni politici, de politicieni, eu nu am această preocupare ca dânşii, de aceea dânşii simt nevoia să candideze în colegii pentru că vor să fie în Parlament. Pe mine mă interesează buna guvernare, atât, România are nevoie de o bună guvernare, iar eu cred că faţă de dânşii pot asigura această bună guvernare, sigur, împreună cu Partidul Democrat-Liberal, câştigând alegerile.

Mihai Constantin: Dar ştiţi că dacă ne raportăm la tradiţia parlamentară a Marii Britanii, de exemplu, pentru că a fost pomenită de când am adoptat şi noi uninominalul, acolo nu există ca premierul să nu fie membru al Parlamentului, cu state vechi. Dumneavoastră, din câte-mi aduc aminte, aţi mai fost ales o dată în Parlamentul României şi aţi renunţat la locul dumneavoastră...

Theodor Stolojan: Am renunţat pentru că eram într-o situaţie cu totul deosebită, era anul 2000, dacă vă amintiţi, când PNL abia reuşise să intre în Parlament, deci să nu rămână în afara Parlamentului, când PSD-ul domina totul la vremea respectivă. Să ne amintim perioada 2001-2004, când eu am înţeles atunci că e nevoie de o muncă incredibilă, pentru ca să putem să creştem partidul pe care-l conduceam atunci, să ajungem, iată, în 2004 la guvernare cu Alianţa Dreptate şi Adevăr, şi atunci am spus, domnule, nu se pot face două lucruri bune în acelaşi timp, să fii şi în Parlament, să conduci şi un partid, să-l reconstruieşti, să-l faci un partid competitiv, care pe urmă în alianţă cu PD iată a scos din circulaţie un partid pe care nimeni nu credea în 2001-2004 că-l mai poate scoate de la guvernare. Şi eu sunt o persoană care întotdeauna acolo unde am avut ceva de făcut, am fost serios, competent, m-am ţinut şi am obţinut rezultate. Nu e vorba numai de guvernarea '92, o guvernare extrem de grea în condiţii cu totul de excepţie, în care România nu avea un dolar în rezerva ţării. Iată, să luăm cazul PNL-ului, pe care l-am condus acolo unde a ajuns, la guvernare, să luăm cazul Partidului
Liberal-Democrat pe care l-am format în momentul în care am fost daţi afară din PNL pentru că devenise un partid captiv oligarhiei prin conducerea lui, am format PD-L cu care într-un an de zile ne-am prezentat în alegerile pentru Parlamentul European şi am obţinut un scor de 8%, în timp ce alte partide cu resurse, cu televiziuni nu au putut trece nici măcar pragul. Şi vreau să vă spun un lucru, să nu uităm că eu nu am nevoie să-mi reconfirme credibilitatea cineva, pentru că românii mi-au confirmat-o la alegerile pentru europarlamentare, iar eu sunt europarlamentar la ora actuală, deci eu înţeleg să părăsesc Parlamentul European pentru un job care trebuie făcut cu seriozitate, cu competenţă, cu integritate şi cu o viziune strategică în guvernarea României. Altfel nu văd, şi eu întreb pe oricine, pentru ce să ies din Parlamentul European şi să vin în Parlamentul României în măsura în care n-am fi la guvernare? Nu mă interesează o carieră politicianistă, cum îi interesează pe domnul Geoană şi pe domnul Tăriceanu.

Mihai Constantin: Interesant e totuşi că sunteţi un om politic; cum spuneţi că nu vă interesează cariera politică?

Theodor Stolojan: Nu mă interesează, mă interesează buna guvernare pentru România. Aceasta este misiunea pe care vreau s-o îndeplinesc şi sper să ne ajute Dumnezeu să câştigăm alegerile de-o manieră în care să nu fim nevoiţi să facem compromisuri, aşa cum s-au făcut în România şi cum le face în prezent PNL-ul cu
PSD-ul.

Mihai Constantin: Aţi avut consultări cu preşedintele Traian Băsescu în legătură cu propunerea din partea PD-L a dumneavoastră? În principiu ştiţi că dacă PD-L-ul obţine un procent vă nominalizează?

Theodor Stolojan: Preşedintele Traian Băsescu după cum ştiţi, ne-a chemat şi sigur, n-a fost un moment prea plăcut când am recunoscut că am făcut o anumită eroare în Parlament cu acel schimb de funcţii...

Mihai Constantin: Dar e vorba despre un acord cu PRM-ul pentru menţinerea în funcţie a domnului Corneliu Vadim Tudor.

Theodor Stolojan: A fost o înţelegere punctuală, un schimb de funcţii, acum văd că şi domnul Tăriceanu şi domnul Geoană încearcă să acrediteze fel de fel de înţelegeri. O spun foarte limpede, n-avem absolut nicio înţelegere cu PRM-ul, totul este o manipulare incredibilă pe care o fac cei doi. Preşedintele Traian Băsescu ne-a lăsat libertate deplină, deci nu s-a amestecat sub nicio formă în decizia PD-L de a-şi desemna un candidat pentru funcţia de...

Mihai Constantin: Atunci a avut o reacţie când a auzit că dumneavoastră sunteţi cel nominalizat?

Theodor Stolojan: Nu a avut o reacţie. Eu ştiu părerea dânsului despre mine, doar am lucrat împreună atâţia ani de zile, am fost consilierul dânsului acolo doi ani de zile, în 2005-2006, deci ştiu foarte bine ce gândeşte domnul Traian Băsescu despre mine.

Mihai Constantin: Vreau să revin un pic la aspectul carierei dumneavoastră politice, pentru că până să ajungeţi prim-ministru, în caz că veţi ajunge, PD-L câştigă, e vorba despre o luptă politică, această campanie înseamnă politică, iar acel episod cu PRM din Senat este exploatat de adversarii dumneavoastră politici. Trebuie să răspundeţi acelor atacuri şi ce vreau să spun de fapt este că iniţial toţi liderii implicaţi în campanie în această perioadă preelectorală au spus „vrem o întrecere de idei", dar nici n-a început campania şi deja am o listă destul de lungă de cuvinte destul de grele care au mers în toate direcţiile, şi partidul dumneavoastră la adresa PNL, şi PSD, şi a PSD-ului, deci din toate părţile în toate părţile.

Theodor Stolojan: Bun. Noi nu dorim acest gen de campanie, dorim să discutăm pe programe. Deocamdată doar noi am ieşit cu program.

Mihai Constantin: Asta spun toţi, dar vorbele grele zboară.

Theodor Stolojan: Haideţi să ne lămurim. Deocamdată doar noi am ieşit cu program şi un program solid şi un program în care fiecare cifră e încadrată într-un ansamblu pe baza unui model, pe care am lucrat, de dezvoltare a României, cu fiecare cifră putem să spunem ce efect are în economie, ceilalţi, sigur, urmează să iasă cu nişte programe, o să vedem cu ce programe au ieşit. Noi de regulă am fost atacaţi, dacă aţi observat, deci noi n-am ieşit să atacăm pur şi simplu gratuit sau alte asemenea lucruri. Eu dintr-odată m-am simţit aşa, în momentul în care mi-am declarat intenţia că vreau să candidez pentru această funcţie, am primit din toate părţile fel de fel de cuvinte care nu-şi are rostul să le repet eu acum şi sigur că...

Mihai Constantin: Dar nu aţi rămas dator, aţi răspuns...

Theodor Stolojan: A trebuit să dăm un răspuns pur şi simplu pentru că o luaseră razna şi e păcat totuşi de noi, e păcat de aceste alegeri care sunt foarte importante pentru România, aceste alegeri din 30 noiembrie, deşi mă uit, din păcate, din sondaje foarte mulţi declară că nu sunt interesaţi de alegeri, că nu doresc să participe...

Mihai Constantin: Şi a cui este vina?

Theodor Stolojan: Vina sigur că-i a acestei clase, a acestei clase politice care trebuie schimbată, care trebuie să fie, dacă vreţi, nu schimbată neapărat numai în sensul fizic, oamenii trebuie să înţeleagă să-şi schimbe mentalităţile şi evident, şi în sens fizic trebuie schimbaţi mulţi pentru că nu au ce căuta în această clasă politică. De fapt ce putem constata acum foarte limpede este exact acest balast incredibil pe care-l reprezintă o clasă politică nereformată şi un sistem instituţional nereformat. Să nu uităm că după ce PNL-ul a alungat din Guvernul Alianţei Dreptate şi Adevăr pe miniştrii, pe foştii miniştri ai fostului PD, practic s-au blocat reforme esenţiale pentru România, reforma în justiţie, nu numai că s-a blocat, dar această combinaţie nefericită PNL-PSD a făcut totul să lupte împotriva statului de drept şi eu vă dau un exemplu aici de ultimă decizie luată iarăşi în Parlament, dar sigur de parlamentari care fac parte din aceste două partide de a schimba sistemul de numire a procurorului şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, care este contra contractului încheiat cu Uniunea Europeană.

Mihai Constantin: Din câte ştiu, şi fostul ministru Blaga avea un program de reformă administrativă pe care bănuiesc că, am primit şi eu programul de guvernare, bănuiesc că-l veţi continua.

Theodor Stolojan: Aşa este. Dar vreau să vă spun că noi spunem concret ce vrem să facem. Vrem să mutăm de exemplu managementul şi răspunderea pentru şcoli, pentru spitale în judeţe, acolo la nivelul comunităţilor locale, că aţi văzut şi dumneavoastră sunt ştiri peste ştiri, ce se întâmplă la ora actuală în spitale sau în şcoli şi practic nimeni nu răspunde, toţi se uită spre minister. Vreau să vă dau un exemplu: în sectorul 3, primarul de acolo a făcut creşe, şi şase creşe nu le poate da în funcţiune, deşi e o cerere enormă de a duce copiii la creşă, de ce? Pentru că el a construit creşele, dar ministerul e cel care angajează. Sunt lucruri care astăzi ne ţin pe loc, ţin pe loc progresul României, ţin pe loc îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă pentru populaţie. Acest lucru a făcut guvernarea actuală, a blocat reforme esenţiale pentru noi.

Mihai Constantin: Aceste lucruri se pot observa şi sunt fără îndoială revoltătoare, însă ce vreau eu să atrag atenţia telespectatorilor este că până la votul de pe 30 noiembrie va fi o luptă politică şi am să dau un exemplu exact la modul în care v-aţi exprimat dumneavoastră mai devreme. Aţi spus această alianţă PNL-PSD. Prin repetiţie, a ajuns, şi a ajuns deja, aproape un loc comun. Puteţi să ne daţi dumneavoastră argumentele de netăgăduit că există o alianţă între PSD şi PNL? Pentru că aşa ceilalţi spun despre dumneavoastră PD-L - PRM, dumneavoastră spuneţi PSD-PNL.

Theodor Stolojan: Dar noi avem fapte.

Mihai Constantin: Spuneţi-le, vă rog!

Theodor Stolojan: Această alianţă este exact opusul democraţiei, e netransparentă. Noi n-am avea nimic împotrivă dacă PNL-ul cu PSD-ul vin pe faţă, arată că au un acord...

Mihai Constantin: Dar spuneţi dumneavoastră ca om politic, cu surse de interior, care sunt argumentele, că aşa vedem şi noi la televizor ce se întâmplă.

Theodor Stolojan: Argumentele sunt foarte simple. PSD-ul introduce o moţiune de cenzură cu care noi am fost total de acord, PD-L-ul, eram gata şi am votat-o, în timp ce înşişi membrii PSD-ului nu o votează deoarece între timp a avut loc acest gen de negocieri pe sub masă netransparente...

Mihai Constantin: Dar ştiţi sigur?

Theodor Stolojan: Categoric.

Mihai Constantin: Că aşa putem presupune ....

Theodor Stolojan: Nu. Păi ne uităm pe urmă cum s-au făcut alocările de fonduri la aceste rectificări de buget pentru că suntem singura ţară cred din Europa civilizată care tot rectificăm la bugete în cursul anului, nefiind în stare sau nedorind de fapt să facem o evaluare competentă a veniturilor şi cheltuielilor bugetului, deci vedem cum s-au alocat banii din buget, cu predilecţie spre zonele în care PNL-ul, PSD-ul se află. Vă dau un alt exemplu, recent, că ăsta e vechi, l-au uitat poate şi PNL-ul şi PSD-ul, vă dau exemplul recent cu ameninţarea de moţiune de cenzură pe care a făcut-o PSD-ul şi pe care a
retras-o în momentul în care iar au căzut la o anumită înţelegere.

Mihai Constantin: Au apărut în ultima săptămână două sondaje, niciun partid
n-ar putea să formeze singur guvernul, conform acelui sondaj. Ce strategii post-electorale aveţi?

Theodor Stolojan: Noi avem o singură strategie - să câştigăm alegerile cu cel puţin 40%, să putem să formăm o guvernare de care România are nevoie, o guvernare de dreapta pentru că din păcate această guvernare a compromis până şi valorile liberale, a compromis până şi ceea ce înseamnă guvernare de dreapta. Cum e posibil de exemplu să vii după patru ani de mandat şi cu o detaşare incredibilă să spui domne, eu am făcut cinci kilometri de autostradă, dar acum am înţeles că infrastructura e un domeniu în care trebuie să dăm 6% din PIB, deci superficialitatea e trăsătura fundamentală a acestei guvernări, este ceea ce vrem noi să schimbăm şi pentru asta vrem să câştigăm alegerile.

Mihai Constantin: Ce garanţii puteţi da românilor, cel puţin acelora care ne privesc acum, că nu o să spuneţi şi dumneavoastră că aţi avut nevoie de trei ani ca să faceţi proiecte pentru a începe construcţia de autostrăzi şi să mai cereţi electoratului încă un mandat ca să le şi faceţi?

Theodor Stolojan: Garanţiile sunt în primul rând activitatea pe care au avut-o foştii miniştri care astăzi sunt în PD-L, dar nu cei care au fost împiedicaţi de Călin Popescu Tăriceanu, gen miniştrii Transporturilor, care nu au primit resurse financiare, eu vorbesc de miniştrii care au asigurat de exemplu integrarea României la 1 ianuarie 2007, şi nu amânarea cu un an. Această integrare a ţinut de activitatea ministrului Justiţiei, Monica Macovei, de activitatea ministrului Administraţiei Publice şi Internelor, Vasile Blaga, de activitatea ministrului Mediului, Sulfina Barbu, şi de activitatea ministrului Agriculturii, Flutur Gheorghe.

Mihai Constantin: Să înţeleg că toţi ar fi din nou miniştri în cabinetul dumneavoastră după 30 noiembrie?

Theodor Stolojan: Unii dintre ei da, unii nu, pentru că de exemplu Gheorghe Flutur a câştigat preşedinţia Consiliului Judeţean şi trebuie să îşi facă treaba acolo, deşi oricine şi l-ar dori pe Gheorghe Flutur ministru al Agriculturii.

Mihai Constantin: Şi alte garanţii?

Theodor Stolojan: Am dat o garanţie. Altă garanţie dacă vreţi este seriozitatea mea, şi competenţă şi integritate care nu au fost puse la îndoială, deşi am atacuri din toate părţile, dar toate aceste atacuri sunt gratuite. Am dat un alt exemplu, da? Şi până la urmă este vorba de parteneriatul pe care PD-L îl are cu preşedintele ţării. Să nu uităm că avem un parteneriat pe obiective foarte limpezi, pe obiective strategice, deblocarea reformelor care au fost blocate de către actuala guvernare şi de care depinde descătuşarea aceasta a energiilor, pentru că a descentraliza, a muta decizia la nivelul comunităţilor locale înseamnă o resursă de creştere economică pe care o pui în valoare, înseamnă a nu mai lupta împotriva statului de drept, înseamnă a da prioritate exact infrastructurii, educaţiei, sănătăţii, adică viitorului României.

Mihai Constantin: Spuneaţi de primenirea clasei politice. Este un alt discurs care se aude de foarte multă vreme în România, din gura mai tuturor politicienilor. Posibili ... ai dumneavoastră ar putea să spună că şi dumneavoastră sunteţi un om vechi în politică, ba chiar foarte schimbător. Lucrul acesta s-a şi întâmplat de altfel, e unul dintre reproşurile care vi s-au făcut.

Theodor Stolojan: Acesta iar e un reproş mincinos, manipulativ. De ce? Pentru că cineva care a fost aici la dumneavoastră într-o emisiune, candidat de prim-ministru, zice: „Stolojan e cel mai mare traseist politic". A făcut o declaraţie care e total falsă. De ce? Pentru că eu am intrat după decembrie 1989 într-un singur partid politic, PNL, în august 2000, când PNL nu avea candidat la preşedinţie, era în situaţia că nu ştia dacă intră în Parlament. După care am fost dat afară din PNL de cei care au făcut din PNL un partid captiv, al unei oligarhii, iar noi, pentru a salva valorile liberale, am creat PLD şi am făcut ceea ce era obiectivul dintotdeauna al Alianţei DA, de a face un partid puternic. Din păcate, a trebuit să ne despărţim de cei care nu au mai dorit acest lucru şi am realizat acum acest partid, PD-L, care e cel mai puternic partid politic din România la ora actuală.

Mihai Constantin: Chiar şi cel mai puternic fiind, după cum spuneţi dumneavoastră, sondajele nu îl girează cu mai mult de 50%. Cum veţi proceda măcar la început? Pentru că orice guvern, din păcate, se erodează în timp, dacă începeţi cu mai puţin de 50%. Va fi problemă şi de învestitură de la bun început. Iar nu o să aveţi sprijin parlamentar...

Theodor Stolojan: Categoric că nu dorim situaţia actuală, când un guvern cu 20% guvernează România, având fel de fel de înţelegeri netransparente cu PSD-ul. Nu ne dorim aşa ceva. Dorim să câştigăm, şi aceste apeluri pe care le fac către români, pe 30 noiembrie vor avea în mână soarta României, vor trebui să aleagă între un partid, PD-L, care are obiective clare, care se bazează pe competenţă, pe integritate, care vrea să aducă un nou mod de guvernare în România, o guvernare în sprijinul cetăţenilor, în folosul lor, şi această combinaţie PNL - PSD, care luptă împotriva statului de drept, face tot ce e posibil ca demnitarii să aibă altă situaţie decât cetăţenii de rând în faţa justiţiei, care după cum vedeţi trimit scrisori la Uniunea Europeană, reproşând Uniunii Europene de ce se amestecă să ne spună că nu e bine ce facem, când noi suntem stat membru al Uniunii Europene. Deci asta vor.

Mihai Constantin: E din nou un concurs de promisiuni. Asta am spus-o şi altor invitaţi în această emisiune. Şi PD-L-ul, este un partid nou, dar oamenii sunt de 18 ani în politică, sunt aceiaşi politicieni care s-au mai văzut la foarte multe guverne.

Theodor Stolojan: Unii da, unii nu.

Mihai Constantin: De unde această prospeţime, de unde această nouă guvernare? Din ce resurse? Dacă e făcută de aceiaşi oameni. S-ar putea întreba foarte mulţi.

Theodor Stolojan: Unii da, unii nu. Iar dacă ne uităm care oameni fac azi obiectul celor mai multe investigaţii de suspiciuni de corupţie vedem că de fapt sunt din PNL şi PSD. Eu nu îmi amintesc vreun guvern în România care să aibă atâţia miniştri care au trebuit să fie suspendaţi din funcţii pentru suspiciuni de corupţie.

Mihai Constantin: Eu în nici un caz nu iau apărarea clasei politice, dar ştiţi care e replica la asta. Foarte multă lume acuză DNA-ul că a fost o instituţie de la bun început controlată de preşedintele Traian Băsescu. Asta ar fi replica dacă aţi avea un adversar politic la masă.

Theodor Stolojan: E o replică mincinoasă din păcate, şi nu este adevărat.

Mihai Constantin: Bine, haideţi să vorbim de lucruri concrete. Ce parte din acest program de guvernare aţi scris dumneavoastră? Bănuiesc că nu l-aţi scris pe tot, că e greu.

Theodor Stolojan: Categoric că nu l-am scris pe tot, dar de exemplu, nu acum, ci din momentul intrării în Uniunea Europeană, de fapt cu un an înainte de a intra în Uniunea Europeană, eu am definit în România pentru prima dată care este obiectivul strategic al României odată cu intrarea României în Uniunea Europeană, pe care pe urmă l-au învăţat toţi, şi anume: avem un singur obiectiv strategic, să ajungem la un standard de viaţă european, care înseamnă venituri medii din Uniunea Europeană şi condiţii de viaţă similare ţărilor dezvoltate. Că degeaba o să ajungem să avem 2000 sau 3000 de euro pe cap de locuitor când în spitale te duci şi mori pentru că nu ai asigurate condiţiile, sau în şcoală te duci şi nu ieşi cu cunoştinţele şi competenţele necesare unei pieţe competitive a forţei de muncă.

Mihai Constantin: Nu cred că există nici un român care să nu zică că ar vrea să trăiască la standarde europene.

Theodor Stolojan: Da, numai că noi am spus şi cum. Asta e diferenţa între noi. Deci noi am spus şi cum, şi anume prin crearea unei economii competitive, cu o infrastructură modernă, cu un sistem de educaţie care asigură cunoştinţele cerute de o piaţă competitivă şi cu câştigarea bătăliei pentru productivitate şi competitivitate. Acesta e firul roşu al programului nostru, câştigarea bătăliei pentru competitivitate şi productivitate, altfel nu vom reuşi să ajungem la acest standard de viaţă mediu. Deci această parte a programului e o parte pe care eu am dezvoltat-o de câţiva ani de zile, când încă în România nu vorbea nimeni despre acest lucru. Acum văd că a învăţat-o şi domnul Călin Popescu Tăriceanu.

Mihai Constantin: Haideţi să lăsăm un pic politica la o parte. Sunteţi un economist de mare notorietate. Explicaţi-ne un pic, ne va afecta sau nu criza financiară internaţională?

Theodor Stolojan: Deja ne afectează şi vă dau un exemplu banal. Am fost astăzi dimineaţă la bancă şi am întrebat cum este şi mi-au spus: dobânda la creditele în franci elveţieni, care la un moment dat a făcut vogă, creditele la franci elveţieni au făcut vogă în România, a crescut de la 3,5 la 7%. Just like that.

Mihai Constantin: Este singurul indiciu?

Theodor Stolojan: Nu, am dat un exemplu. Asta înseamnă probleme serioase pentru toţi care au credite, nivelul dobânzilor a crescut, deci vor avea foarte mulţi probleme de restituire a creditelor.

Mihai Constantin: Dar a crescut cu motiv întemeiat, sau băncile pur şi simplu profită sau îşi iau măsuri de precauţie extreme ca să se pună la adăpost în orice eventualitate? Suntem afectaţi sau cineva speculează criza financiară internaţională?

Theodor Stolojan: Sunt două lucruri aici. Pe de o parte, să nu uităm că inflaţia în România a răbufnit din nou, deci am ajuns din nou la 8-9%. Acum se calmează, dar suntem aici, în zona de 8%. Deci ea a condus nemijlocit la creşterea nivelului dobânzilor, iar pe de altă parte, această criză care a răbufnit cu putere din nou în Statele Unite şi mai departe în sistemul financiar internaţional, ea provoacă o restrângere a creditării şi a condiţiilor de creditare în întreaga lume şi, implicit, în România, pentru că şi
băncile-mamă care au aici cele mai importante bănci din România fac acelaşi lucru.

Mihai Constantin: În aceste condiţii putem să susţinem o creştere economică ca până acum, fără vreun risc de supraîncălzire?

Theodor Stolojan: Riscul există, iar România, uitând de această criză internaţională, uitând de inflaţia care a răbufnit în România, România mai are o vulnerabilitate excesivă pe care iarăşi guvernarea actuală nu doreşte să o prezinte când prezintă rezultatele, şi anume: în patru ani de zile am triplat datoria externă a ţării, de la 21 de miliarde de euro am ajuns la o datorie externă de 65 de miliarde de euro. Acest lucru ce arată? Că economia românească se află necondiţionat dependentă de finanţarea externă. Finanţarea externă a deficitului de comerţ exterior a României se face azi din investiţii străine şi din credite, şi după cum vedeţi, datoria externă s-a triplat în patru ani de zile. Prin urmare, orice fractură în intrarea de fonduri în România ne poate conduce la o depreciere masivă a monedei naţionale, a leului, care înseamnă sărăcie. Pentru a nu se întâmpla acest lucru, şi eu consider că România mai are o fereastră de 2-3 ani de zile, în care trebuie să ia măsuri serioase de restructurare, pentru că altfel ne vom întâlni cu această vulnerabilitate. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că agricultura noastră să nu mai fie o agricultură care importă, sau România să nu mai fie o ţară net importatoare de produse agroalimentare. Anul trecut am avut importul mai mare decât exportul de produse agroalimentare cu 2 miliarde de euro. Dar nu e vorba numai de asta, e vorba de infrastructură. Am pierdut o investiţie serioasă, Mercedes, care ne-a spus clar: nu venim în România datorită situaţiei autostrăzii. Deci aici noi vorbim despre toate aceste lucruri. De aceea spun că acest program e un program solid.

Mihai Constantin: Aţi văzut că... sunteţi politician. Am vrut să vă scot puţin din politică şi să vă întreb ca specialist în economie. Aţi revenit la programul dumneavoastră, la programul PD-L. Am o întrebare. Nu vreau să intru în viaţa dumneavoastră personală, răspundeţi numai dacă consideraţi că doriţi, cum staţi cu sănătatea?

Theodor Stolojan: Foarte bine, contrar multora care cu ipocrizie îmi tot doresc sănătate, sau se gândesc dacă nu cumva...

Mihai Constantin: E un episod istoric. Ştiţi la ce mă refer.

Theodor Stolojan: Da.

Mihai Constantin: Întrebarea mi se pare necesară.

Theodor Stolojan: Deci stau foarte bine şi le doresc tuturor la fel, să fie sănătoşi.

Mihai Constantin: Şi o ultimă întrebare, în ce fel veţi fi concret implicat în campania PD-L? Pentru că mai există zvonuri că nu sunteţi inclus în campania propriu-zisă, condusă de domnul Vasile Blaga.

Theodor Stolojan: Sunt foarte inclus în campanie, şi doresc să vă mai spun un lucru, opţiunea mea până acum este să nu candidez aici în Parlament, dar avem încă analize la nivelul PD-L-ului. Şi dacă vom ajunge la concluzia că a mă duce într-un colegiu este esenţial ca PD-L să obţină ce doreşte, nu voi avea nici o ezitare să o fac. Dar încă o dată, prin ce mă diferenţiez de aceşti oameni este că dacă voi candida într-un colegiu îmi voi face treaba acolo. Deci va trebui să reduc din timpul pe care îl voi aloca de a merge în teritoriu, în diferite judeţe, a susţine programul de guvernare şi candidaţii PD-L-ului.

Mihai Constantin: Domnul Theodor Stolojan, candidatul PD-L-ului la funcţia de prim-ministru. Încă un mare jucător care intră în scenă pentru votul dumneavoastră de pe 30 noiembrie. Rămâne ca dumneavoastră, doamnelor şi domnilor, să alegeţi cu grijă, să îi ascultaţi pe fiecare. Să vă informaţi însă foarte bine şi să încercaţi să uitaţi dacă se poate senzaţia pe care ne-a creat-o până acum clasa politică, una foarte amestecată în cei 18 ani de tranziţie spre democraţie şi statul de drept. Vă mulţumesc foarte mult! Toate bune!

(Prin Monitoring Media: TVR1 - Ediţie specială, Ora: 22:00)
Transcript preluat de pe www.monitoring.ro

No comments:

© Gheorghe Florescu, 2008 Acest site este un pamflet politic şi, uneori, cultural, trebuie deci tratat ca atare.