13 June 2012

Pamflet pentru Senatori şi Deputaţi


Eu am din ce în ce mai mult impresia că Ion Luca Caragiale a fost genial nu pentru că ar fi inventat ci pentru că a cules cu atenţie realităţile perene.

Primul semn l-am primit în piesa "O Scrisoare Pierdută". Acolo există următoarea replică:

"PRISTANDA (apărând în fund și făcând loc cu respect lui Cațavencu să treacă) : Poftiți, cocoane Nicule, poftiți... (umilit) și zău, să pardonați, în considerația misiei mele, care ordonă (serios) să fim scrofuloși la datorie. D-voastră știți mai bine ca mine... așa e polițaiul: tată să-ți fie — trebuie să-l ridici? îl ridici! n-ai ce-i face: e misie. De aia (foarte rugător) mă rog să pardonați..."

Ani la rând am râs de acest cuvânt "scrofuloşi", poate pentru trimiterea lui la "scrofule" şi "scroafă" şi pentru ineditul său în context... Ani de zile am râs pentru că am crezut că este o greşeală a unui cuvânt prea preţios pentru a exista în gura unui poliţai-ordonanţă a prefectului.

Apoi am descoperit că el nu era greşit ci doar o confuzie de termeni...

(vezi... http://cuvintelemelepreferate.blogspot.ro/2009/05/scrofulos.html)

Şi astăzi poţi să fi un scriitor de renume dacă citeşti stenogramele şedinţelor parlamentare. Chiar mă gândeam să fac asta... dar recunosc că-mi este lene.

Din această cauză aş vrea ca următoarea şedinţă să rămână în memoria colectivă. Cum s-ar putea să uit să pun stenograma, măcar să fie înregistrarea video...

Şedinţa în plen a Parlamentului României din 12.06.2012

4 comments:

Vasile said...

Biblio,
scrofulos dupa dex imi era necunoscut,din aceasta cauza probabil si eu un pristanda , ma gandeam la slujbasul (militianul)
corupt dar intotdeauda sincer in relatia lui cu superiorul care incearca sincer sa minimalizeze caracterul mizerabil al "misiei" de porc cu una mai blanda de scrofulos!
De fapt in afara comicului specific al lui Caragiale , de situatie de nume, de expresii si nu numai ,Caragiale are marele merit ca spre deosebire de altii a surprins corect societatea de atunci , si nu a mers pina acolo ca amicul regretat Paunescu,Vadim so o alta liota de pupincuristi se modifice realitate in care traim.

Dar ce vorbesc eu sau dumneata de politicianul de ieri a lui Caragiale sau de azi al nimanui,sau poate al citorva putini comentatori mai sinceri,atata timp cit noua societate a votato acum trei ani pe domnisoara EBA de exemplu in CE!!!!!

Bibliotecaru said...

Da, dar e scrupuloasă la datorie în PE. :D

Vasile, said...

Nu este de loc scrupuloasa , face doar exercitii de citire corecta in limba romana a unor texte simple,parca ceva cu drepturile tiganilor...din afara tarii!
Sa nu ne inchipuim ca citirea textelor respective o are cel puytin ca coautoare , sau ca domnisoara ar incerca arta retorica!

Bibliotecaru said...

Asta nu am de unde să ştiu, cât este contribuţia domniei sale.

© Gheorghe Florescu, 2008 Acest site este un pamflet politic şi, uneori, cultural, trebuie deci tratat ca atare.