25 October 2010

A taxa sau a relaxa


Problema extinderii activităţilor statului prin taxarea mai intensă izvorăşte din potenţialul de rezistenţă a plătitorilor de taxe. Totuşi, astfel de tentative sunt din când în când încununate de succes. Un motiv este acela că rezistenţa este costisitoare, câteodată extrem de costisitoare, pentru subiecţi. Însă cel mai important este faptul că rezistenţa depinde întotdeauna de convingerea celor care o opun că luptă pentru o cauză justă. Dacă populaţia nu crede că are dreptul de a rezista, sau dacă cel puţin o majoritate nu crede astfel, atunci nu este de crezut că va fi iniţiat vreun protest şi cu atât mai puţin că ar avea succes. Astfel, întotdeauna şi oriunde, autorităţile politice vor încerca să îşi convingă subiecţii de adevărul a două lucruri: în primul rând, că a rezista nu este un drept al poporului şi în al doilea rând, că nivelul crescut al taxării este necesar sau benefic. Prin urmare, vor încerca să pună noile taxe într-o lumină acceptabilă pentru majoritate.

Mai multe astfel de cuvinte pe... http://mises.ro

5 comments:

Anonymous said...

nu ştiu să folosesc chestia asta, comentariul e de la @para
Mă bucur că începi să-i apreciezi pe cei de la von mises.

Bibliotecaru said...

@ para
Daţi clic pe Name/URL şi introduceţi para la Name, eventual adresa de email dacă aveţi la URL (nu este obligatoriu).

Bibliotecaru said...

Revenind... Eu am citit de mult timp acest site, mises ro. Dacă nu mă înşel, chiar am mai postat de la ei. Din păcate nu prea am cu cine să discut despre astfel de lucruri.

para said...

Păi au şi blog acolo.
Mai sunt cei de la CADI, care susţin ideile lui vonMises.

Bibliotecaru said...

Îmi este foarte greu să găsesc persoane care nu sunt "activişti de idei", ci filosofi capabili să discute prin prisma propriilor argumente.
În ziua de astăzi filosoful este foarte des confundat cu cititorul (cunoscătorul) de filosofie. Plăcerea mea este a face filosofie şi nu a-mi însuşi filosofia altora.

Aş prefera deci să discut filosofie şi nu să schimb păreri vis-a-vis de apărarea/atacarea unor principii filosofice.

De exemplu, ca să comentez pe blogul acestui site, ar trebui să comentez "Conferinţele lui Jesús Huerta de Soto în România". Eu nu ştiu opera lui Jesús Huerta de Soto, în consecinţă pot poziţio propria filosofie relativ la ceea ce a spus domnia sa cu acel prilej. Cel care a postat însă nu-mi va răspunde din poziţia de Jesús Huerta de Soto, ci din poziţia unuia care cunoaşte opera lui Jesús Huerta de Soto. Eu vorbesc deci despre propria mea filosofie şi cineva îmi răspunde relativ la o filosofie improprie, a altcuiva. Discuţia nu poate avea logică în acest sens. Dacă cel care scrie acolo şi-ar prezenta propria fiolosofie, atunci am putea discuta "unu la unu".

Înţelegeţi natura problemei? Sau eu ar trebui să am aceleaşi preocupări ca cel care scrie blogul şi să schimbăm păreri despre Jesús Huerta de Soto, sau Jesús Huerta de Soto nu ajută unei discuţii pe blog.

© Gheorghe Florescu, 2008 Acest site este un pamflet politic şi, uneori, cultural, trebuie deci tratat ca atare.