04 December 2010

De ce marile companii îşi permit modificarea unilaterală a contractelor


Fiecare dintre voi s-a trezit, la un moment dat, cu o modificare a tarifelor pe care furnizorii de servicii o comunică, chiar şi atunci când tarifele sunt stipulate în contractul încheiat între consumator şi furnizor. În mod logic, orice modificare a contractului reprezintă un act adiţional la contract semnat de furnizor şi beneficiar. Simpla înştiinţare a modificării tarifelor înseamnă practic modificarea unilaterală a contractului, tip de modificare care nu se poate face, într-un echilibru al părţilor, şi de către beneficiar (adică acesta nu poate modifica contractul prin simpla anunţare în care să comunice, de exemplu, printr-un SMS, micşorarea tarifelor furnizorului).

Am sesizat această problemă domnul senator Gabriel Mutu:



(http://gabrielmutu.wordpress.com/2010/10/20/tva-de-5-nedorit/#comments)
Bibliotecaru 23/10/2010 la 14:08

@ Gabriel Mutu
Deschideaţi, acum ceva timp despre, un subiect delicat, acela al operatorilor de servicii.

Astăzi am primit următorul SMS:
“Unele tarife RCS&RDS pt destinatii externe au fost modificate. Inf. la 0314004414. In cazul neacceptarii puteţi denunta serv tel in 30 de zile fara despagubiri.”

Numărul de telefon de mai sus este cel al informaţiilor clienţi, un telefon care poţi sta cu zilele şi nu ajungi decât la mesajul ca nu este nici un operator liber. Întrebarea este… normalitatea românească împinge un furnizor de servicii să schimbe, unilateral (prin aprobarea mea tacită) un contract, fără măcar să-mi transmită exact ce anume se schimbă? Aş putea şi eu să-i trimit un email firmei prin care să-l anunţ acelaşi lucru, anume că am schimbat contractul şi, dacă doreşte să nu-l accepte, îl aştept 30 de zile să-l conteste?

Nu ar fi normală o lege care să interzică această modalitate de a face afaceri?

  • 3 gabrielmutu
    24/10/2010 la 20:58

    Am sa ma interesez sa gasim o rezolvare. Maine voi adresa o intrebare celor de la ANPC in legatura cu aceasta problema. Existenata indelungata a unui oligopol, a determinat in ROmania sa nu existe un respect asa cum ar fi fost normal din partea celor care furnizeaza servicii catre beneficiari. Multumesc odata in plus pentru colaborare.




Subliniam faptul că nu există o hârtie-document care să aibă semnătura şi furnizorului de servicii şi nici ale beneficiarului (adică a mea), care să se constituie în act adiţional la contract. Mai subliniam că formularea nu informează de fapt forma concretă a noului contract. Formularea "Unele tarife RCS&RDS pt destinatii externe au fost modificate" nu comunică nici care dintre tarife au fost modificate şi nici în ce constă exact modificarea. Acest anunţ poate însemna o creştere de la 1 euro cent la 100 de euro, nimic nu este imposibil.
Mai subliniam şi faptul că acel număr de telefon este de tip robot şi că ajungi în poziţia de "HOLD" un timp indefinit (nu ştiu exact, dar acest număr s-ar putea să fie şi taxabil).

Domnia sa, domnul senator Gabriel Mutu, a avut bunăvoinţa să realizeze o întrebare spre Guvernul României, redirecţionată apoi spre ANPC, deşi problema era totuşi, din punctul meu de vedere, una de reglementare a statutului contractelor comerciale şi nu de aplicarea reglementărilor:

Intrebare nr. 1410 / b din 25.10.2010
Modificarea tarifelor la RCS&RDS
Data prezentării: 25.10.2010
Mod adresare: Scris
Mod comunicare raspuns: Scris
Tematică: Domeniul financiar
Destinatar:
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului -
Click pt. fisier ataşat

La care a primit şi un răspuns:
Raspuns nr. SG 4343 din 23.11.2010
Modificarea tarifelor la RCS&RDS
Instituţia care a răspuns:
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului
Data comunicării: 25.11.2010
Data prezentare plen:
Mod comunicare răspuns: Scris
Click pt. fisier ataşat

Răspunsul primit de la ANPC a fost că practica este conformă legislaţiei în vigoare şi, în consecinţă, neimputabilă furnizorului de servicii.

2 comments:

nimrod said...

N-am înţeles prea bine care-i mişcarea cu modificarea contractelor, poate pentru că afară ninge ca-n Esenin, vorba poetului, da dacă e vorba de RDS n-am decât un singur comentariu: cum şi-o face omul cu mâna lui... Eu folosesc formula Romtelecom-Vodafone-UPC şi n-am avut niciodată vreo problemă. Cât priveşte RDS-ul abordarea mea a fost "plecă, bă, de la uşa mea!" şi, se pare, n-am greşit...

Bibliotecaru said...

Nu RDS este problema în propoziţie. Toţi marii furnizorii de servicii sunt la fel, decid unilateral, fără să întrebe, mărirea tarifelor. La fel fac şi cei de la Electrica, şi cei de la ApaNova, şi cei de la Gaze, şi cei de la RADET, şi cei de la salubritate...

RDS-ul a schimbat tarifele la serviciul de telefonie mobilă. Schimbarea tarifelor, dat fiind că există un contract comercial între cel care oferă serviciile şi cel care beneficiază de ele, ar trebui, aşa cum se întâmplă în cazul oricărui contract comercial, să implice un document adiţional contractului, semnat şi de furnizor şi de beneficiar, prin care furnizorul anunţă în detaliu modificările de tarif şi beneficiarul semnează că este de acord cu aceste modificări... sau că nu este de acord cu ele.

Este de neimaginat în lumea contractului comercial între două firme comerciale că un astfel de act să nu existe. Cetăţenii însă sunt mai uşor de supus.

Cei de la RDS au dat un SMS cu faptul că s-au modificat tarifele (fără măcar să spună exact ce este cu această modificare) şi, dacă nu-ţi convine, să anulezi contractul în 30 de zile. Consider că este un abuz.

Îmi puneam problema invers. Dacă eu, ca beneficiar, trimit un SMS prin care spun că tarifele au scăzut şi, dacă nu se desfiinţează contractul în 30 de zile, scăderea tarifară devine efectivă... mă lua cineva în seamă de la RDS? Evident că nu, ar fi spus că sunt nebun şi fac o glumă proastă.

După astfel de consideraţii, am ajuns la conceptul că partenerii într-un contract trebuie să aibă drepturi egale. Nici eu nu am dreptul să scad tarifele lor prin SMS, nici ei nu au voie să le crească prin SMS.

În mod normal cei de la RDS ar fi trebuit să trimită un act adiţional la contract prin poştă, care să conţină exact toate modificările pe care doresc să le facă, un act pe care să-l semnez şi, pe care apoi să-l trimit înapoi.

© Gheorghe Florescu, 2008 Acest site este un pamflet politic şi, uneori, cultural, trebuie deci tratat ca atare.