Am plecat de la faptul că doamna Diana Tuşa a sesizat că...
initiator
Adriana Diana Tuşa
PL-x nr. 433/2010
Proiect de Lege pentru modificarea Legii nr.53/2003 - Codul Muncii
Nr. înregistrare: | |||||||||||||||||||||
- B.P.I.: | 12/25-01-2010 635/02-07-2010 | ||||||||||||||||||||
- Camera Deputatilor: | 433/01.09.2010 | ||||||||||||||||||||
- Senat: | L223/13.04.2010 | ||||||||||||||||||||
Procedura legislativa: | cf. Constitutiei revizuita în 2003 | ||||||||||||||||||||
Camera decizionala: | Camera Deputatilor | ||||||||||||||||||||
Tip initiativa: | Proiect de Lege pentru modificarea L. nr. 53/2003 | ||||||||||||||||||||
Caracter: | organic | ||||||||||||||||||||
Procedura de urgenta: | nu | ||||||||||||||||||||
Stadiu: | pe ordinea de zi a şedinţelor Camerei Deputaţilor | ||||||||||||||||||||
Initiator: | 1 deputat
| ||||||||||||||||||||
Consultati: |
|
Derularea procedurii legislative | |||||||
Data | | Actiunea | |||||
CD | |||||||
01.02.2010 | prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputatilor
| ||||||
SE | |||||||
01.02.2010 | înaintat la Senat | ||||||
30.06.2010 | adoptat de Senat
| ||||||
CD | |||||||
01.09.2010 | înregistrat la Camera pentru dezbatere | ||||||
prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputatilor
| |||||||
trimis pentru raport la:
termen depunere amendamente: 13.09.2010 termen depunere raport: 22.09.2010 | |||||||
trimis pentru aviz la:
| |||||||
22.09.2010 | primire aviz de la:
| ||||||
29.11.2010 | primire raport de respingere de la:
face parte din categoria legilor organice | ||||||
06.12.2010 | înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor |
Şi cea de a doua fişă...
initiator
Dan-Radu Zătreanu
PL-x nr. 423/2010
Proiect de Lege privind declararea zilei de 24 ianuarie zi de sărbătoare naţională legală
Nr. înregistrare: | |||||||||||||||||||||
- B.P.I.: | 623/02-07-2010 | ||||||||||||||||||||
- Camera Deputatilor: | 423/01.09.2010 | ||||||||||||||||||||
- Senat: | L199/13.04.2010 | ||||||||||||||||||||
Procedura legislativa: | cf. Constitutiei revizuita în 2003 | ||||||||||||||||||||
Camera decizionala: | Camera Deputatilor | ||||||||||||||||||||
Tip initiativa: | Proiect de Lege | ||||||||||||||||||||
Caracter: | organic | ||||||||||||||||||||
Procedura de urgenta: | nu | ||||||||||||||||||||
Stadiu: | pe ordinea de zi a şedinţelor Camerei Deputaţilor | ||||||||||||||||||||
Initiator: | 1 deputat
| ||||||||||||||||||||
Consultati: |
|
Derularea procedurii legislative | |||||||
Data | | Actiunea | |||||
SE | |||||||
30.06.2010 | adoptat de Senat ca urmare a depasirii termenului de adoptare, potrivit art.75 alin.(2) teza a III-a din Constitutia României republicata
| ||||||
CD | |||||||
01.09.2010 | prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputatilor
| ||||||
înregistrat la Camera pentru dezbatere | |||||||
trimis pentru raport la:
termen depunere amendamente: 13.09.2010 termen depunere raport: 22.09.2010 | |||||||
trimis pentru aviz la:
| |||||||
09.11.2010 | primire raport favorabil de la:
face parte din categoria legilor organice | ||||||
15.11.2010 | înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor | ||||||
21.02.2011 | dezbatere în plenul Camerei Deputatilor (retrimis comisiei) consultati stenograma sedintei |
Doamna Tuşa spunea că deşi domnia sa a depus cu mult înainte în parlament o iniţiativă legislativă prin care ziua ce celebrează "24 ianuarie 1859 - unirea principatelor" să fie declarată sărbătoare legală, un mic aranjament scriptic a condus la faptul că aceiaşi iniţiativă legislativă (schimbată totuşi prin părţile esenţiale), a ajuns să fie supusă la vot înainte, astfel încât iniţiativa dumneaei a fost respinsă.
Din acest motiv am urmărit, în LIVE, dezbaterea acestui punct pe ordinea de zi.
Pentru a merge mai departe, am să încep întâi şi întâi cu dialogul original din dl. Goe...
(sursa: http://ro.wikisource.org/wiki/D-l_Goe)Tânărul Goe poartă un frumos costum de marinar, pălărie de paie, cu inscripţia pe pamblică: le Formidable, şi sub pamblică biletul de călătorie înfipt de tanti Miţa, că "aşa ţin bărbaţii biletul".
- Vezi ce bine-i şade lui - zice mam' mare - cu costumul de marinel?
- Mamiţo, nu ţi-am spus că nu se zice marinel?
- Da' cum?
- Marinal...
- Ei! ziceţi voi cum ştiţi; eu zic cum am apucat. Aşa se zicea pe vremea mea, când a ieşit întâi moda asta la copii - marinel.
- Vezi, că sunteţi proaste amândouă? întrerupe tânărul Goe. Nu se zice nici marinal, nici marinel...
- Da' cum, procopsitule? întreabă tanti Miţa cu un zâmbet simpatic.
- Mariner...
- Apoi de! n-a învăţat toata lumea carte ca d-ta! zice mam' mare, şi iar sărută pe nepoţel şi iar îi potriveşte pălăria de mariner.
Dar nu e vreme de discuţii filologice: soseşte trenul - şi nu stă mult.
Şi acum copia la zi a contrazicerii:
Savuros, nu-i aşa?
Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind declararea zilei de 24 ianuarie zi de sărbătoare naţională legală (PL-x 423/2010). (retrimis comisiei) consultă fişa PL nr. 423/2010(sursa: http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.stenograma?ids=6961&idm=17&idl=1)
................................................ Proiectul de Lege privind declararea zilei de 24 ianuarie zi de sărbătoare naţională legală.
Din partea iniţiatorilor, doreşte cineva să ia cuvântul? Nu.
Domnule preşedinte Dobre, vă invit să prezentaţi raportul Comisiei pentru muncă şi protecţie socială.
În conformitate cu prevederile art.95 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, comisia a fost sesizată cu dezbaterea pe fond, în procedură obişnuită, a Proiectului de Lege privind declararea zilei de 24 ianuarie zi de sărbătoare naţională legală.
La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere: avizul favorabil al Consiliului Legislativ şi al Comisiei pentru administraţie publică, amenajarea teritoriului şi echilibru ecologic; avizul negativ al Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi şi punctul negativ de vedere al Guvernului.
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare declararea zilei de 24 ianuarie ca fiind zi de sărbătoare naţională legală şi includerea acestei zile printre zilele de sărbătoare legală, în care nu se lucrează, fapt ce a impus şi modificarea art.134 alin.(1) din Legea nr.53/2000 Codul muncii.
Comisia propune plenului Camerei Deputaţilor aprobarea proiectului de lege în forma prezentată de Senat, având în vedere importanţa istorică a zilei de 24 Ianuarie.
Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art.73 alin.(3) din Constituţia României, republicată.
Raportul comisiei a fost adoptat cu majoritate de voturi, numai 4 voturi împotrivă.
Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în condiţiile art.75 alin.(2), teza a III-a din Constituţia României, republicată.
Camera Deputaţilor este Cameră decizională.
Nu sunt amendamente.
Dacă sunt intervenţii din partea grupurilor parlamentare, în legătură cu acest proiect de lege?
Vă rog, domnule deputat Kerekes.
Mulţumesc, doamnă preşedinte.
Vă rog frumos să nu interpretaţi greşit, dar aici ar fi un viciu de procedură: iniţiatorii au propus ca 24 Ianuarie să fie declarată Zi de sărbătoare naţională. Aşa ceva nu există.
Există, potrivit Constituţiei, Ziua Naţională a României, şi atunci, dacă vrem să mai avem încă o zi de zi naţională, atunci trebuie să modificăm Constituţia.
În schimb, dacă vorbim despre zile de sărbătoare legale, atunci, potrivit Codului muncii... ar trebui să modificăm Codul muncii.
Deci, ori este vorba de zi naţională, şi atunci trebuie să modificăm Constituţia, ori sărbători legale, şi atunci trebuie să modificăm Codul muncii.
Sub această formă, cum este propusă, e cam greu de acceptat, şi cred că şi Guvernul a avut dreptate când nu a fost de acord cu această propunere.
Vă mulţumesc.
Vă mulţumesc.
Doamna Aura Vasile, vă rog.
Doamnă preşedinte,
Nici eu nu vreau să fiu interpretată altfel decât ceea ce am să spun.
Nu-mi aduc aminte cum este trecută ziua de 15 martie, când stăm acasă.
Şi ziua de 24 Ianuarie este o zi când, oricum, o sărbătorim şi stăm acasă, şi cred că este o zi importantă pentru români, chiar o zi foarte, foarte importantă pentru cei majoritari din această ţară.
Deci, cum este trecut în titlu şi cum este interpretat... nu cred că atât timp cât comisia a dat raport favorabil, interpretând, dacă vreţi, aşa cum şi secretarii de stat ai actualului Guvern spun că este corect să nu fie ceea ce eu văd şi ceea ce dânşii spun, cred că putem să adoptăm proiectul de lege, şi o să fim de acord cu raportul Comisiei pentru muncă şi protecţie socială privind adoptarea iniţiativei legislative a domnului deputat Zătrean.
Mulţumesc.
Vă rog, doamnă deputat Diana Tuşa.
Mulţumesc mult, doamnă preşedinte.
Stimaţi colegi,
Mă bucur că, în sfârşit, acest proiect, această iniţiativă legislativă a ajuns pe ordinea de zi, însă vreau să vă atrag atenţia asupra unui lucru extrem de grav, petrecut din nou în Camera Deputaţilor. Şi este vorba, mai precis, de un furt, în stilul caracteristic cu care ne-am obişnuit, de către actuala putere.
Vreau să vă atrag atenţia că în data de 25 ianuarie, anul trecut, depuneam o iniţiativă legislativă având acelaşi obiect cu cel care astăzi se discută.
Peste şase luni, în data de 7 iulie, tot 2010, colegul meu, pe care de altfel îl respect, de la PDL, depunea o altă iniţiativă având acelaşi obiect, care astăzi se discută.
Ei, bine, vreau să vă spun că iniţiativa mea, depusă cu şase luni mai devreme, a căpătat un număr anterior iniţiativei depuse de colegul meu, astfel încât iniţiativa depusă în ianuarie are nr.433, iar iniţiativa care astăzi se discută, depusă de colegul meu după şase luni de zile, are nr.423.
Vă spun sincer că nu atât mă deranjează acest lucru, pentru că, normal, îmi doresc să treacă o idee dacă ea este cea bună.
Numai că, din păcate, cei din Camera Deputaţilor au ales varianta care nu este corectă, iar colegul de la UDMR are perfectă dreptate. Nu poţi să stabileşti printr-o iniţiativă legislativă o zi de sărbătoare naţională, poţi să stabileşti o zi de sărbătoare legală.
Drept urmare, având în vedere nu numai furtul care s-a produs, din nou, în Parlamentul României, ci şi ideea, care este bună şi care vine în sprijinul recunoaşterii acestei zile de o importanţă, zic eu, capitală, vă rog să respingeţi acest proiect de lege şi să-l adoptaţi pe cel următor.
Mulţumesc mult.
Domnul deputat Duvăz, vă rog, aveţi cuvântul.
Domnul Bogdan Nicolae Niculescu Duvăz:
Vă mulţumesc, doamnă preşedinte.
Stimaţi colegi,
Cred că marea majoritate, covârşitoarea majoritate din această sală, poate unanimitate chiar, aşa cum suntem astăzi, să fie de acord că este o zi de maximă importanţă ziua de 24 Ianuarie şi să ne-o dorim cu toţii o sărbătoare consemnată în calendarul legal, ca şi Ziua Naţională, dar în termeni de sărbătoare legală.
Dacă pornim la drum însă cu această confuzie juridică, strict juridică, repet, nu mă refer la oportunitate şi la dorinţa noastră evidentă de a susţine ca această zi să fie declarată zi liberă şi sărbătoare în România - Prima Unire a Românilor - este, însă, de asemenea, de pus problema să ajungem la concluzia firească.
În analiza făcută de colegul nostru de la UDMR, spunea, ar putea să fie doar o modificare în Codul muncii. Nu, stimate domn. Este nevoie de o iniţiativă legislativă pentru a declara o sărbătoare legală.
Este adevărat, însă, că sărbătoarea legală poate fi declarată doar prin iniţiativă legislativă, iar sărbătoarea naţională este una singură, şi este cea din Constituţie. Nu are rost să ne expunem. Nu are rost să expunem această frumoasă zi şi nici să facem o dezbatere politicianistă în jurul ei.
Vă fac propunerea s-o trimitem Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi, împreună cu Comisia pentru muncă şi protecţie socială, înapoi, pentru a trage concluziile rapid necesare.
Comisia pentru muncă şi protecţie socială este cea sesizată în fond; Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi, însă, a avut un aviz, care aviz a făcut referire la această inadvertenţă constituţională.
Deci, încă o dată, ca să nu compromitem acest lucru, care este absolut necesar şi de salutat, indiferent până la urmă iniţiativa cui a fost, este să facem această corectură: să vorbim de o sărbătoare legală, de maximă importanţă, care se referă la Unirea Principatelor Române, dar nu de Sărbătoarea Naţională, pentru că nu putem avea două pe an.
Mulţumesc.
Domnul deputat Zătreanu.
După aceea, domnul deputat Mircovici.
Doamnă preşedinte,
Stimaţi colegi,
Constat că, sigur, şi eu o respect pe colega noastră, dar face o mare greşeală: ea are această obsesie a furtului, pe care o au toţi colegii liberali. Ştie prea bine că împreună am fost la Senat. Deci iniţiativa mea legislativă a fost înaintea dânsei. De fapt, se poate vedea când a fost depusă.
Deci, de aceea... nu s-a furat nimic... şi de aceea este trecut numărul înaintea iniţiativei dânsei.
Sunt complet de acord să trimitem la comisie, să returnăm proiectul la comisie.
Vă mulţumesc.
Domnul Mircovici.
Doamnă preşedinte,
Şi eu sunt de acord cu retrimiterea la comisie, din moment ce toată lumea o solicită, pentru că, probabil, acel cuvânt, "naţional", împreună cu "sărbătoarea" a creat această confuzie.
Însă, pentru că suntem în Parlament, şi pentru că este o problemă de drept constituţional, aş vrea să lămurim totuşi un aspect: acolo unde Constituţia României, la art.12, tratează simbolurile naţionale, Constituţia României nu vorbeşte de sărbătoare naţională, pentru că atunci s-ar crea această confuzie.
Constituţia României este foarte clară: ea, atunci când vorbeşte de drapel, vorbeşte de imn, de stemă şi de Ziua Naţională. Or, Ziua Naţională nu are nicio legătură cu sărbătoarea naţională. Este o sărbătoare naţională Ziua Naţională, dar ea este simbol, şi acesta poate fi numai unul singur - 1 Decembrie.
În realitate, sărbători naţionale pot fi mai multe, şi noi când vorbim de sărbătoare naţională nu ne referim... sărbătoarea naţională sigur că nu poate fi decât legală, pentru că altfel nu ar putea avea celelalte elemente legate de obligativitatea prevăzută în Codul muncii de a se asigura libertatea în ceea ce priveşte libertatea muncii şi alte elemente de natura aceasta.
Nu ştiu ce va face comisia, prin retrimiterea la comisie, dar cred că această problemă în momentul de faţă nu ar fi necesară şi foarte bine ar putea să meargă la vot sub această formă.
Vă mulţumesc.
Vă mulţumesc şi eu.
Domnule Păduraru, să ştiţi că trebuie să supunem la vot.
Deci, vă rog, aveţi cuvântul, domnule deputat.
Până la ora 18,00 avem timpul alocat dezbaterilor.
Am să fiu foarte scurt.
Am văzut că s-a discutat puţin despre paternitatea ideii, să spunem, ceea ce este profund eronat.
Nu aparţine cuiva, să zic, încercarea de a da un simbol corect, în faţa României, zilei de 24 Ianuarie.
Prima oară s-a discutat despre acest subiect în ziua de 24 Ianuarie, la Iaşi. Tot mediul universitar şi academic ieşean, împreună cu autorităţile locale şi cu noi, cu parlamentarii, am semnat un document, onorific, l-am numit noi, prin care am încercat să redăm în istoria României o importanţă, altfel.
Deci mai există o iniţiativă, sunt vreo trei pe traseu. Se pare că sunt mai mulţi colegi care au dorit să vorbească despre acelaşi subiect.
Eu am dorit doar să fac acest apel la simbolul pe care îl reprezintă ziua de 24 Ianuarie.
Grupul parlamentar al PDL este de acord cu revenirea la comisie, şi cred că este corect ca toate cele trei propuneri să se integreze într-o formă care să onoreze, în primul rând, istoria României, şi mai puţin persoanele care, întâmplător, într-un fel sau altul, uitându-se la televizor sau aducându-şi aminte, au trecut printr-un asemenea subiect.
Vă mulţumesc mult, domnule Păduraru.
domnule preşedinte Dobre, cred că ar fi bine să fie toate trei, pentru că aşa şi este regulamentar. De altfel, scrie în Regulament faptul că toate iniţiativele care au acelaşi obiect devin o singură iniţiativă, devin o singură propunere care este semnată de toţi iniţiatorii.
Mulţumesc mult, doamnă preşedinte.
Stimaţi colegi, în special cei de la PD,
Nu ideea m-a deranjat, şi acest lucru l-am spus de la început. M-a deranjat modalitatea prin care înţelegeţi dumneavoastră, de fiecare dată, să transformaţi un lucru bun în ceva ce nu există. m-a deranjat faptul că nu aţi putut să supuneţi votului, aşa cum trebuia, de la bun început, ci a trebuit să faceţi apel la astfel de subterfugii şi să schimbaţi regulile de la Camera Deputaţilor. V-am spus foarte clar, nu asta m-a deranjat, nu m-a deranjat faptul că este iniţiativa mea sau este iniţiativa domnului Zătreanu, ci faptul că a trebuit să treceţi o iniţiativă legislativă şi să-i daţi un număr cu şase luni mai devreme, atâta tot.
Vă mulţumesc.
Eu cred că ziua de 24 Ianuarie şi orice iniţiativă care vizează această zi trebuie să fie o zi a unităţii, în primul rând, şi, domnul preşedinte Dobre sunt convinsă că va găsi soluţia, astfel încât să integreze toate cele trei proiecte depuse şi toţi să devină iniţiatori.
Vă rog, doamna Aura Vasile.
Doamnă preşedinte,
Pentru că suntem toate grupurile parlamentare prezente în această şedinţă, pentru că este preşedintele Comisiei pentru muncă şi protecţie socială, pentru că ceea ce colegul Păduraru a propus este un lucru just - este adevărat că toate grupurile parlamentare au făcut câte o iniţiativă legislativă - şi, cu toate că ştiu că regulamentul spune că, în momentul în care sunt mai multe proiecte de legi cu aceeaşi temă, se păstrează prima înregistrată, preluându-se celelalte proiecte de legi ca amendamente în primul proiect, deci rămâne autor cel care are prima lege înregistrată -, vă propun ca la autor să trecem toate grupurile parlamentare din Camera Deputaţilor, în condiţiile în care să fie o iniţiativă a Parlamentului României, pentru că suntem români, pentru că ziua de 24 Ianuarie înseamnă şi pentru mine ceea ce înseamnă şi pentru domnul Păduraru, şi pentru domnul Zătreanu, şi pentru Daniel Buda, şi pentru ceilalţi colegi.
Dacă şi domnul preşedinte Buda este de acord, sigur.
Vă propun să supunem la vot retrimiterea la comisie şi acolo sunt convinsă că această propunere va fi îmbrăţişată de toţi membrii comisiei.
Termen două săptămâni pentru acest proiect.
Votul este deschis. Vă rog să votaţi.
Votul s-a încheiat.
100 voturi pentru, două împotrivă, o abţinere.
Vă mulţumesc.
În câteva minute începe sesiunea de întrebări şi răspunsuri adresate Guvernului.
5 comments:
În urmă cu vreo lună un amic m-a întrebat, de, ca pe omul cu experienţă, cam cât l-ar costa o vacanţă într-o ţară din Europa Centrală, adică cum ar veni la o azvârlitură de avion de vămile româneşti(...). Fiindcă făcusem deja un calcul după ultima ieşire, i-am putut da răspunsul pe loc, respectiv un leu pe minut indiferent de cât durează...
Nici nu vrea să mă gândesc cât ne costă minutul de viaţă parlamentară... Mi-ar strica tot cheful fiindcă e şi pe banii mei.
Nici nu vreau să mă gândesc cât mă costă minutul de viaţa mea... Chiar mi-ar strica cheful definitiv. :D
Savuros si trist in acelasi timp. Noi ii platim ca ei sa behaie aiurea printr-o cladire care si aia ne costa milioane de euro anual. Pe prea micul boc cine sa il opreasca din a-si bate joc de constitutie? Cei pe care ii pune in functii platite de bugetul statului?nu prea cred...
@ Costin Comba
Nu este chiar o joacă, dar te-ai aştepta, în calitate de simplu cetăţean, ca parlamentarii să aibă o autoritate mai mare în discurs, să ştie ce vorbesc.
Acest joc permanent de a arăta că... "noi muncim şi facem bine poporului", care a ajuns la acest "furt" de idee-iniţiativă, este uşor penibil. Discursul în sine care pară să demonstreze incapacitatea de a analiza măcar propriile iniţiative şi a face confuzie dintre "zi naţională" şi "sărbătoare naţională" şi "sărbătoare naţională legală" şi "zi de sărbătoare naţională legală"... este chiar de domeniul caragialesc.
Pe de altă parte dl Kerekes Károly parcă traducea din româneşte în româneşte, pe video este şi mai haios.
http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.ram?rmfile=IDS:6961
sau
http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.asx?idv=887
la ora (cea înscrisă în colţul stânga sus a înregistrării) 17:48
@ Costin Comba
Sunt interesante fotografiile, mai ales în jocul dintre alb/negru şi color.
Post a Comment